Portada > Notícies Tot a punt per una n...

Tot a punt per una nova edició de la Fira de Sant Vicenç de l’Espluga de Francolí amb el foc com a protagonista

La 455a Fira de Sant Vicenç - El foc, el nostre origen inclou novetats destacades com l’espai dedicat a les Falles dels Pirineus, demostracions en directe d’oficis d’art i artesania i de conducció de tractors antics,  una mostra d’autocaravanes i un concurs de motoserra.

Els propers 24, 25 i 26 de gener se celebra una nova edició de la Fira de Sant Vicenç; l’esdeveniment quatricentenari de l’Espluga de Francolí. L’edició d’enguany està marcada per la incorporació d’un relat cultural, comercial, i d’interès turístic, basat en l’element del foc, que dotarà de contingut i singularitzarà la quatricentenaria mostra espluguina.

Entre les propostes principals del cap de setmana, en destaca la inauguració de l’espai ‘El foc convidat’ amb “Les Falles dels Pirineus” com a festa relacionada amb el foc i establint així un vincle amb l’esdeveniment espluguí.

En aquest espai, ubicat a l’Antic Hospital, hi participarà l’Associació de municipis fallaires de Catalunya i Aragó i el Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça. En la mateixa ubicació s’hi podran veure també dues exposicions: “Festes del Foc al Pirineu” i “Falles del Pirineu” relacionades amb aquesta festivitat, Patrimoni Immaterial de la Humanitat i participar un taller per aprendre a construir una falla.

Les novetats de la 455a edició de la Fira de Sant Vicenç també es podran observar en el mateix recinte firal de la mostra, que ocuparà els carrers cèntrics de la població.

Per una banda, hi haurà un espai dedicat als oficis d’art i l’artesania, a la plaça de l’Església, amb demostracions en directe, recuperant així els orígens d’alguns oficis relacionats amb el foc, com l’ofici de forner o forjador. El dissabte al matí, a la mateixa plaça de l’Església, hi haurà el muntatge participatiu d’una carbonera i s’hi farà la presentació pública del ‘Pa de la Cova’, novetat gastronòmica d’aquesta edició.

Per altra banda, els visitants també podran veure una mostra d’autocaravanes, i conèixer de primera mà un projecte cooperatiu relacionat amb el món del caravàning. Les empreses espluguines també tindran el seu espai en el recinte firal i el comerç local obrirà les seves portes en el seu horari habitual.

En el programa d’actes també en destaquen diferents tallers infantils, el concurs de motoserra amb proves de canvi de cadena, desbrancat i abatiment; i la demostració de conducció de tractors antics amb el “Amics dels tractors antics de Ponent”, que es farà el diumenge 26, a la plaça Montserrat Canals.

Aquest any, també hi haurà un esmorzar popular el dissabte al matí i la 17a Festa Comarcal de l’Oli i el Vi Novell amb el ja tradicional concurs d’allioli i el gran esmorzar popular de diumenge al matí.

El Museu de la Vida Rural també serà l’escenari de diferents actes de la Fira. El divendres 24 s’hi realitzarà una xerrada sobre la taula periòdica i demostració d’experiments químics relacionats amb el foc, amb Maria Torrelles i Jordi Saumell, estudiants de Química de la Universitat Rovira i Virgili i conductors del programa “Quimi-què?” a l’EFMR i Ràdio Montblanc.

I el dissabte, a les 18h, també s’hi farà la conferència: “Biomassa, un combustible de proximitat”, amb Gerard Alcoverro, tècnic del Grup d’Aprofitaments Fusters i Biomassa del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya.

La 455a edició de la Fira de Sant Vicenç ha començat aquest dimecres amb una xerrada sobre prevenció d’incendis a la llar amb Toni Morlans, sergent cap de torn del parc de Bombers de Reus del cos de bombers de la Generalitat de Catalunya i formador l’ISPC d'incendis urbans; i amb un curs de cuina impartit per la cuinera i escriptora, Mariona Quadrada, que es va dur a terme dijous.

L’Ajuntament de l’Espluga de Francolí, a través de les regidories de Cultura i Festes, Comerç, Turisme i Promoció Econòmica, i amb el suport i col·laboració d’un grup de treball, entitats locals, institucions i empreses, va presentar la proposta d’impuls de la Fira per dotar de contingut i singularitzar la quatricentenaria mostra espluguina i reforçar i posicionar l’esdeveniment en el mapa de fires del territori.