Portada > Notícies L’Oficina de Turis...

L’Oficina de Turisme de l’Espluga de Francolí programa tallers familiars durant el mes d’octubre i participa a les Jornades Europees del Patrimoni

Des de l’Oficina Municipal de Turisme de l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí s’han organitzat una seguit de tallers familiars pel mes d’octubre. Aquests tindran lloc als tres equipaments turístics i culturals municipals: les Coves de l’Espluga, la Fassina Balanyà i la Ruta Templera i Hospitalera.

A les Coves de l’Espluga es faran tallers de prehistòria el dia 9 d’octubre a les 12.00h i el dia 11 d’octubre a les 17.00h, on a través de diferents activitats com, per exemple,  muntar una cabana, conèixer i manipular eines de la prehistòria o fer una pintura rupestre o un gravat, els participants s’endinsaran en el món de la prehistòria. Cada participant es podrà endur una llosa petita de pedra amb la seva creació d’art rupestre. Encara a les Coves de l’Espluga es podrà descobrir el món de l’arqueologia amb el Taller d’excavació programat pel dia 9 d’octubre a les 17.00h, on els participants aprendran les tasques que fan els arqueòlegs i les eines que utilitzen, a través d’una excavació simulada situada a l’interior de la cabana gran de les Coves i on trobaran restes, les classificaran i dataran.

A la Fassina Balanyà-Antiga fàbrica d’aiguardent, s’organitzarà l’activitat Fassineja, on cada participant elaborarà la seva pròpia colònia o hidrogel amb fruites, herbes i olis essencials i descobriran com es reciclava a la Fassina Balanyà. Cada participant es podrà endur la seva ampolla de colònia o hidrogel i un davantal de Fassineja de record. Aquest taller es farà els dies 2 i 10 d’octubre a les 12.00h. En el cas del dia 2 d’octubre aquesta proposta està inclosa en el marc de les activitats de Benvinguts a Pagès.

A la Ruta Templera i Hospitalera s’ha programat un taller Templer pel dia 11 d’octubre a les 12.00h, on s’introduirà als participants en la història dels Templers i Hospitalers a través de l’audiovisual del castell i la realitat virtual augmentada i on es fabricarà un escut i faran jocs medievals. Cada participant al taller es podrà endur el seu propi escut medieval.

Totes les activitats estan pensades per famílies i als tallers hi participaran tant els adults com els infants. Els tallers tenen un cost de 4.70 € per persona i una durada d’1.30h i l’aforament serà limitat. Cal fer reserva prèvia a l’Oficina de Turisme de l’Espluga al 977 871 220 o bé turisme@esplugadefrancoli.cat

Portes obertes a la Fassina Balanyà per les Jornades Europees del Patrimoni 2021

El Museu de la Fassina Balanyà de l’Espluga de Francolí, l’única destil·leria d’aiguardent del segle XIX visitable de tot Catalunya, participarà un any més en les Jornades Europees del Patrimoni 2021 oferint la visita gratuïta el dia 9 d’octubre.

La Fassina Balanyà va ser una indústria de caire familiar que va estar en funcionament des de meitats del segle XIX fins a la dècada dels anys seixanta. El tancament i l’abandonament de l’edifici sense ús alternatiu va permetre que, quaranta anys més tard, es mantingués pràcticament igual com l’havien deixat. L’Ajuntament de l’Espluga amb el suport de la Fundació Lluís Carulla i el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya van realitzar un treball d’estudi, investigació i recuperació de l’edifici per tal d’incorporar-lo al Sistema del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya i així donar a conèixer una activitat industrial clau en el nostre país als llarg dels tres darrers segles.

El visitant de la Fassina Balanyà de l’Espluga de Francolí veurà el funcionament d’una destil·leria durant els anys de la postguerra civil espanyola i coneixerà els processos productius per obtenir alcohol i els seus derivats, a partir de la brisa del raïm. El visitant copsarà també la importància d’aquesta activitat durant la revolució industrial de Catalunya, que va permetre un desenvolupament accelerat del teixit industrial català, en l’audiovisual inicial. La visita acaba amb una destil·lació en directe i una degustació de licors casolans.

Les Jornades Europees de Patrimoni (JEP), són una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que se celebra ininterrompudament a Catalunya des del 1991 i que està considerada l’activitat participativa més important d’Europa en relació amb el patrimoni cultural. Impulsat per la Generalitat de Catalunya, l’esdeveniment compta amb la col·laboració de la Federació de Municipis de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis, l’Institut Ramon Muntaner, l’Associació Capital de la Cultura Catalana i Catalonia Sacra.

Municipis i entitats d’arreu de Catalunya se sumen a la que és la  festa major del patrimoni cultural, programant activitats gratuïtes durant el segon cap de setmana d’octubre per apropar el patrimoni cultural a la ciutadania.

Les Jornades Europees de Patrimoni són un esdeveniment obert a tothom i una gran oportunitat per donar a conèixer la riquesa i l’atractiu del patrimoni cultural català, amb l’objectiu principal d’estrènyer els vincles entre aquest i la societat.

L’horari per visitar el Museu Fassina Balanyà el dia 9 d’octubre serà:

De 10:30 h a 13:30h i de 16:00h a 18:00h

No és necessari fer reserva. Aforament limitat.